V tunelu pod nejvyšší horou Evropy se něco děje, ale dispečeři ani na francouzské, ani na italské straně o tom zatím nemají ponětí. Dovnitř proto i nadále pouštějí další auta, aniž by kdokoli z jejich posádek očekával nějaký problém. Proč také. Tato moderní stavba se pyšní nejen označeními jako projekt století nebo technologický zázrak, nýbrž také tím, že se v ní nehody stávají jen zcela výjimečně. Každých 100 metrů se nachází telefon, každých 600 metrů nouzový výklenek s požární přepážkou, po celé délce střeží cestu skrz Mont Blanc kamery. Píše se 24. březen roku 1999 a tento den ukáže, že ani to nestačí. Během pár minut tu vznikne požár, který za sebou nechá 39 mrtvých.
Oheň vzplane na kamionu s moukou a margarínem
Montblanský tunel spojuje francouzské a italské území již od roku 1965, kdy byl po 6 letech výstavby otevřen. Až do roku 1978 se ve světě nenašla delší stavba tohoto druhu. Měří 11,5 kilometru a cestu přes Alpy zkracuje na pouhých 15 minut. Běžně tu projíždí jak osobní, tak nákladní auta. Jedním z nich je i belgický kamion Volvo FH12. Je nový, má najeto sotva sto tisíc kilometrů a veze náklad mouky a margarínu. Tyto komodity jsou ještě považovány za nehořlavé, ale jak se brzy ukáže, opak je pravdou.
Někde na půli cesty směrem z Francie do Itálie začíná vozidlo doutnat. Zřejmě došlo k nasátí nedopalku a následnému vznícení vzduchového filtru. Všímají si toho protijedoucí řidiči a snaží se na to upozornit i kamioňáka. I on už si všímá bílého dýmu v zrcátkách. Zastavuje, plameny jsou ale nad jeho síly a on utíká pryč. Za ním začíná vznikat kolona, která se nemá kam pohnout. Hustý kouř se začíná šířit na obě strany. Někteří řidiči osobních aut se na poslední chvíli zvládnou otočit a vyjet z tunelu pryč, další už to ale nestihnou, protože jim k nastartovaní chybí kyslík.
Francouzi vzduch odsávají, Italové ho ale tlačí dovnitř
Situace si konečně všimne i dispečer na francouzské straně a vysílá hasiče k zásahu. V tu chvíli ale nejspíše kvůli špatné vzájemné komunikaci také dochází k tomu, že se Francouzi snaží odsát dým, zatímco Italové dovnitř i nadále vzduch vhánějí. Tím udělají z tunelu horizontální komín. Šíří se nejen kouř, ale i plameny.
Čtěte také: V roce 2000 měl požár lanovky v Kaprunu na svědomí 152 mrtvých, včetně jedné Češky.
Nedostatek kyslíku znemožňuje vjezd i hasičů, na místo zásahu musejí pěšky. Vybaveni dýchacími přístroji se snaží neztratit v tunelu orientaci, nevidí ani na krok, musejí se proto držet u stěny. Mnoho toho v těchto podmínkách nezmůžou a sami se budou muset uchýlit do bezpečnostních výklenků, kde je od pece bude chránit požární přepážka a přísun čerstvého vzduchu. V jednom z nich stráví šest hasičů dlouhých sedm hodin (konstruovány jsou na dvě nebo na čtyři hodiny). Celkem 14 hasičů utrpí vážná zranění a jeden přijde o život.
Teplota dosáhla 1000 °C, hořelo 53 hodin
Posádky uvězněných aut nemají šanci z místa skrze nulovou viditelnost uniknout. Někteří uhoří, jiní se udusí Záchranné složky pro ně v tu chvíli nemohou udělat nic, mohou jen bezmocně čekat u ústí tunelu. Teplota plamenů se kvůli nechtěnému tahu a hořlavosti dalšího nákladu vyšplhá až na 1000 °C, oheň zničí 36 osobních a 25 nákladních aut a vezme si i 39 lidských životů. Trvá ještě pár dnů, než se tunel zchladí natolik, aby je vůbec mohli spočítat.
Montblanský tunel pak čekají tři roky oprav a modernizace, kdy např. vzniknou únikové cesty a jsou posíleny bezpečnostní a komunikační systémy. Mnoho zodpovědných lidí si od soudu odnese nepodmíněné či podmíněné tresty. Do vězení putuje i předseda francouzského provozovatele tunelu , který se velmi divil, že měl v tunelu uspořádat požární cvičení. Nikdo to neudělal, protože to po něm nikdo nechtěl.
Zdroje: ceskatelevize.cz, e15.cz, Wikipedia