Historie vagónu z Compiègne. Čím se proslavil a proč bychom měli znát jeho příběh?

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín StoryMag.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Dnes nečekáme jen příjezd Martina na bílém koni, ale především si celý svět připomíná konec první světové války. Letos je to už 101 let, co bylo podepsáno příměří v lese poblíž města Compiègne uvnitř slavného železničního vagónu a na všech frontách zavládl konečně klid. Úloha vagónu v našich dějinách tím ale neskončila.

Něco z historie

Železniční vagón byl postaven v roce 1914 a původně sloužil jako běžný jídelní vůz. Až v srpnu 1918 byl přestavěn na štábní vůz pro generála Foche. Generál Foch sloužil jako vrchní velitel jednotek Dohody na západní frontě. A zatímco ostatní Centrální mocnosti uzavřeli příměří již dříve, generál Foch tak učinil až 11. listopadu 1918 ve svém železničním vagónu. V něm podepsal příměří s Německem a celý svět si tak mohl konečně oddechnout. Boje první světové války tak nadobro skončily.

Osud vagónu mezi dvěma světovými válkami

Po uzavření příměří byl vagón navrácen společnosti Compagnie des Wagons-Lits. Opět sloužil jako jídelní vůz, ale jen krátce. V roce 1919 totiž putoval do francouzského vojenského národního muzea v Paříži. Poté byl mezi lety 1921 – 1927 dokonce vystavován na dvoře pražské Invalidovny.

Starosta Compiègne později požádal o navrácení vozu zpět do města Compiègne a s podporou Američana Arthura Henryho Fleminga byl železniční vůz zrestaurován a navrácen do svého města, po kterém nese název. Na místě, kde se příměří podepsalo, bylo mezitím zbudováno muzeum a vagón byl tak nadobro vystavěn na Mýtině příměří. Ne ovšem na dlouho, Hitler měl totiž jiné plány.

Druhá světová válka a příměří číslo dvě

Během druhé světové války se Francouzi ocitli v opačné roli. Francie padla do rukou nacistickému Německu a tentokrát se měla podepisovat dohoda, kdy Francie byla v roli kapitulující země. Vůdce nacistického Německa Adolf Hitler nechal vagón přesunout o pár metrů dál, symbolicky na stejné místo, kde před dvaceti lety museli přiznat svou porážku Němci. 22. června 1940 tak bylo v železničním voze podepsáno druhé příměří. Dvě stejné země jen v opačném postavení.

Hitler si pak přál vagón přesunout do Berlína a o týden později už byl k vidění v Berlínském dómu. Poté, co dostal strach z bombardování Berlína, byl v roce 1944 opět přemístěn, tentokrát do Durynska. Po chvíli vagón znovu cestoval do Ruhly a jeho poslední místo na něj čekalo poblíž rozsáhlého tunelového komplexu poblíž obce Crawinkel ve středním Německu. O tom, jak přesně byl vagón nakonec zničen, existují dvě verze. Svědkové, jak z řad civilistů, tak příslušníků SS vypověděli, že viděli, jak vagón zničil letecký útok v dubnu roku 1944. Obecně se ale předpokládá, že jej zničili až samotní členové SS až v roce 1945.

Na první pohled obyčejný železniční vagón má bohatou historii. Škoda jen, že se nedochoval.

Autor: Vlastimil Vachta
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín StoryMag.cz na hlavní stránku Seznam.cz

#kvíz 1 / 1 | Kdy bylo ve vagonu podepsáno druhé příměří?

Kdy bylo ve vagonu podepsáno druhé příměří?

zavřít reklamu