vagon z Comepiegne (zdroj foto: independent.co.uk) | ilustrační fotografie
článek: Historie vagónu z Compiègne. Čím se proslavil a proč bychom měli znát jeho příběh?
Druhá světová válka a příměří číslo dvě
Během druhé světové války se Francouzi ocitli v opačné roli. Francie padla do rukou nacistickému Německu a tentokrát se měla podepisovat dohoda, kdy Francie byla v roli kapitulující země. Vůdce nacistického Německa Adolf Hitler nechal vagón přesunout o pár metrů dál, symbolicky na stejné místo, kde před dvaceti lety museli přiznat svou porážku Němci. 22. června 1940 tak bylo v železničním voze podepsáno druhé příměří. Dvě stejné země jen v opačném postavení.
Hitler si pak přál vagón přesunout do Berlína a o týden později už byl k vidění v Berlínském dómu. Poté, co dostal strach z bombardování Berlína, byl v roce 1944 opět přemístěn, tentokrát do Durynska. Po chvíli vagón znovu cestoval do Ruhly a jeho poslední místo na něj čekalo poblíž rozsáhlého tunelového komplexu poblíž obce Crawinkel ve středním Německu. O tom, jak přesně byl vagón nakonec zničen, existují dvě verze. Svědkové, jak z řad civilistů, tak příslušníků SS vypověděli, že viděli, jak vagón zničil letecký útok v dubnu roku 1944. Obecně se ale předpokládá, že jej zničili až samotní členové SS až v roce 1945.