Cestující v poklidu sedí v kupé jednoho z nejmodernějších vlaků té doby. Do Hamburku zbývá něco přes sto kilometrů, což i vysokorychlostnímu ICE bude trvat desítky minut. Nacházejí se kousek od obce Eschede, když náhle z prostoru mezi sedadly vyrazí kus pokrouceného kovu. V šoku opouštějí svá místa a jdou hledat průvodčího. Mají velké štěstí, že si ta věc neprorazila cestu přímo sedadlem. Průvodčí jde místo zkontrolovat, ale už to nestihne. Vagony vyskakují z kolejí, narážejí do sebe a svou energií smetou i silniční most.
Vše odstartovala porucha kola
Vysokorychlostní vlak InterCityExpress se dočkal svého slavnostního uvedení na dráhu v roce 1991. Brzy však vyšlo najevo, že jeho monobloková kola způsobují vibrace, které cestujícím jízdu značně znepříjemňují zejména v jídelním voze. Kola tedy byla nahrazena obručovými, kde vložená vrstva gumy mezi diskem a obručí značně tlumí otřesy.
Problém však představovala pravidelná kontrola takového typu kol, protože běžné posvícení odhalilo až velké praskliny, nikoli ty sotva patrné, které však rovněž představovaly nebezpečí. Stejně tak se nedalo snadno odhalit vnitřní opotřebení mezi jednotlivými částmi kola. Právě to se stalo příčinou vlakového neštěstí u Eschede, které odstartovala prasklá obruč skládaného kola.
Záchrannou brzdu nikdo nezatáhl
Vysokorychlostní vlak InterCityExpress 884 Wilhelm Conrad Röntgen projížděl dopoledne 3. června 1998 svou pravidelnou trasu z Mnichova do Hamburku. Zastavil v Hannoveru, následně mířil dál na sever země. O půl hodiny později se projevila na jednom z kol u prvního vloženého vagonu závada.
Obruč kola praskla, napřímila se a prorazila podlahu jednoho kupé. Cestující místo ihned opustili a spěchali o události informovat průvodčího. Pokud by v tu chvíli místo toho zatáhli za záchrannou brzdu, pravděpodobně by zabránili větším škodám. Po oznámení za ni však nezatáhl ani průvodčí, který měl povinnost místo problému nejprve zkontrolovat. To však už nestihl.
Vlak srazil most, vagony se skládaly jako metr
Vzpříčená obruč kola mezitím zachytila a odtrhla přídržnici koleje. I ona prorazila podlahu kupé. Vlak v tu chvíli projížděl přes dvě výhybky. Přídržnice způsobila vykolejení daného vagonu, čímž následně došlo přehození výhybky. Další vagony vykolejily proto, že je kolejnice vedly na vedlejší kolej, čímž došlo k jejich odtržení od přední části vlaku.
Zadní část prvního vagonu odtržené části (tedy třetího v pořadí) vybočila a narazila do pilíře silničního mostu, který se okamžitě zřítil. První dva vozy vlaku a následně i čtvrtý projely pod mostem téměř nepoškozené, třetí se značně poškozenou zadní částí. Čtvrtý vůz však za mostem vyjel mimo trať a převrátil se na bok. Na zadní část pátého vozu a na celý šestý vůz dopadla konstrukce strženého mostu a zcela je zdemolovala. Zbývající vagony do sebe vlivem zatarasené cesty narazily a poskládaly se na trať jako harmonika.
Následky byly děsivé
Vlak jel ve chvíli nehody rychlostí přibližně 200 km/h. Přední část dorazila do prostoru blízké železniční stanice Eschede, kde ji zastavila samočinná brzda. Strojvedoucí ani neměl čas zpozorovat, že se něco děje. Když mu výpravčí sdělil, že jeho vlak vykolejil, zůstal v šoku neschopen pohybu.
Čtěte také: V roce 2000 měl požár lanovky v Kaprunu na svědomí 152 mrtvých, včetně jedné Češky.
Záchranné práce trvaly dva dny a zúčastnilo se jich více než tisíc záchranářů, hasičů, policistů a vojáků. Zatímco cestující v přední části vlaku vyvázli nezraněni, případně jen s lehčími zraněními, lidé v zadní části vlaku takové štěstí neměli. Z celkového počtu 287 pasažérů jich o život přišlo 98 (téměř všichni okamžitě), vážná zranění utrpělo 88 lidí, lehčí zranění další desítky a zahynuli i tři zaměstnanci Německých drah, kteří v místě nehody pracovali.
Jen shodou náhod nedošlo ještě k větší tragédii. Protijedoucí vlak projel místem neštěstí pouhé dvě minuty předtím a chybělo jen málo k tomu, aby se tu obě soupravy potkaly.
Zdroj: railfan.net | foto: WikiMedia, CC