Je to již dlouhých dvacet let, co se jedna běžná cesta lanovkou změnila v ohnivé peklo, z něhož nebylo úniku. Požár lanovky v Kaprunu na dlouhou dobu zaměstnal novináře na celém světě. Jak k tragédii došlo?
Osudná poslední jízda lanovky
Lanovka v rakouském lyžařském středisku Kaprun fungovala na stejném principu jako lanovka na Petřín v Praze – dvě vozidla jezdila proti sobě. Soupravy, z nichž každá pojala až 180 osob, jezdily bez paliva, systém byl poháněný silným motorem v horní stanici. Trasa vedla částečně po povrchu, ale většinou v tunelu, kde nebyl mobilní signál. 11. listopadu 2020 v devět hodin ráno vyrazila lanovka ze spodní stanice a byla téměř plně obsazena, když vezla 161 lyžařů.
Vše by proběhlo hladce jako dosud každá jízda, kdyby se v kabině průvodce nevznítil ohřívač. Oheň se postupně rozšířil do celé soupravy, kterou bohužel nebylo možné otevřít. I rozbití pevných oken bylo problematické, ale nakonec se to některým lyžařům podařilo za pomoci lyžařských holí.
Tunel jako komín
Ti, co se dostali z lanovky ven, se dali na urychlený ústup pryč. Jenže si vybrali špatnou stranu. Utíkali nahoru co nejdále od plamenů, kde je ale zastihl dusivý kouř, který je zabil – šikmý tunel lanové dráhy se choval jako komín, v němž kouř stoupal vzhůru. Zachránilo se pouze 12 lidí, kteří se v doprovodu dobrovolného hasiče vydali dolů tunelem, kde dusivý kouř nebyl. Všichni ostatní zahynuli.
Následky požáru v Kaprunu
Lanová dráha v Kaprunu už nikdy po osudném požáru nezačala opět sloužit svému účelu. Do provozu ji lyžařské středisko zpět nikdy neuvedlo. Požár způsobil olejový ohřívač, který nebyl přizpůsobený použití v dopravních prostředcích. Viníka nehody soud neurčil. Obětem tragédie byl vybudován pomník.
Tragédie v Kaprunu ukazuje, jak málo stačí k tomu, aby k něčemu takovému došlo.