" title="Další fotografie">
Jak vznikl semafor, bez kterého by byla na silnicích kalamita? (zdroj: pixabay.com) | ilustrační fotografie
článek: Jak vznikl semafor, bez kterého by byla na silnicích kalamita?
Ten, kdo vlastní řidičský průkaz, ví, že bez semaforu by to dnes na silničních komunikacích nešlo. Díky semaforům je na silnicích řád, semafory ulehčují práci a usnadňují řízení. Jenže zeptali jste se někdy sami sebe nebo někoho blízkého, kde se takové semafory vlastně vzaly? Semafory tu opravdu nebyly od pradávna, jedná se stále o celkem mladý vynález, který je nyní pro řidiče dost podstatný. Dnes se člověk dle semaforu rozjíždí, zastavuje nebo chodec přechází či stojí na přechodu. Dle barev, které se na semaforu střídají, přechází ulici a řidiči reagují. I když dnes bereme semafory jako běžnou záležitost až samozřejmost, dříve to tak nebylo - dříve se jednalo o vynález, který neměl v Československu obdoby. Poprvé se semafory do Československa dostaly roku 1930. Tehdy začala řád na silnicích udávat trojbarevná signalizace. V mnohých ulicích semafory byly už roku 1927, ovšem u těch musel policista střídat barvy sám ručně, nejednalo se tedy o vynález, jaký známe dnes a jaký se začal budovat v hlavním městě roku 1930. Je třeba konstatovat, že Praha byla jedním z mála světových měst, kde se už v té době začaly instalovat samočinné světeln signalizace, dnes známé jako semafory.