Autobusy: Jak dlouhý je největší autobus na světě? Proč jsou mnohé školní autobusy žluté?

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín StoryMag.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Autobusy jsou oblíbenou a pohodlnou formou veřejné dopravy. Od městských linek až po dálkové autobusy hrají důležitou roli v každodenním životě milionů lidí. Slovo autobus je zkratkou slova omnibus, což latinsky znamená „pro všechny“.

Autobusy jsou starší, než si myslíte

Od svého uvedení na trh v roce 1662 urazily autobusy dlouhou cestu a první autobus, který byl kdy vyroben, se od toho dnešního značně lišil. První autobus na světě vynalezl slavný matematik a fyzik Blaise Pascal a představil jej v Paříži.

Bylo to ještě před vynálezem spalovacího motoru, takže tyto první autobusové linky byly v podstatě vozy tažené koňmi, které mohly pojmout maximálně osm cestujících najednou. Kvůli vysokým cenám jízdenek sloužily jen omezenému počtu občanů z vyšších vrstev, a fungovaly tak pouze několik málo let. Poté byla koncepce autobusů na zhruba 150 let zapomenuta.

V roce 1812 se autobusy tažené koňmi vrátily na scénu vylepšené o střechu, a staly se tak jakýmsi hybridem mezi kočárem a dostavníkem. Ve třicátých letech 19. století byl zahájen provoz autobusů poháněných parním strojem. Fungovaly v podstatě stejně jako parní vlak, jen bez kolejí.

Jak vypadá nejdelší autobus na světě?

Největším autobusem na světě je Gran Artic 300, který byl navržen společností Volvo speciálně pro brazilské Rio de Janeiro. Je dlouhý 98 metrů a pojme 300 cestujících, odtud pochází též číslo 300 v jeho názvu.

Ještě před uvedením tohoto modelu vyrobilo Volvo pro Brazílii několik modelů kloubových autobusů s kapacitou 150, 180 a 210 cestujících. Gran Artic 300 má tři kabiny pro přepravu cestujících spojené dvěma „ohebnými klouby“.

Kde najdeme nejdelší autobusovou linku světa?

Nejdelší autobusovou linkou v historii byla trasa mezi Londýnem a Kalkatou v Indii. Během svého provozu v letech 1968-1976 urazily autobusy tuto cestu pouze patnáctkrát. Nejdelší autobusová linka, která je v provozu dodnes, vede mezi Limou v Peru a Rio de Janeirem v Brazílii. Transoceánica, jak se trasa autobusu nazývá, zabere cestujícím více než 100 hodin, během nichž urazí přibližně 6 200 kilometrů.

Londýnský dvoupatrový autobus.
zdroj: unsplash.com

Proč jsou londýnské autobusy červené?

Na počátku 20. století provozovalo londýnský dopravní systém mnoho různých společností. Po celém městě v té době jezdily různě barevné autobusy obsluhované rozmanitými společnostmi. Většinu autobusů brzy vlastnila společnost London General Omnibus Company, která v roce 1907 natřela celý svůj vozový park načerveno, aby se odlišila od konkurence.

Zatímco Velká Británie je často první zemí, která se nám vybaví, když se mluví o dvoupodlažních autobusech, byla to ve skutečnosti Francie, kde se tento typ autobusů poprvé objevil. První patrové autobusy začaly jezdit v Paříži a byly taženy koňmi. Později, v roce 1906, vznikl ve Francii první motorizovaný patrový autobus s názvem Brillié-Schneider P2.

Proč jsou v mnoha zemích školní autobusy žluté?

Přemýšleli jste někdy, například při sledování amerického filmu, proč je školní autobus žlutý? Mnoho lidí by si mohlo myslet, že červená barva je vhodnější, ale není tomu tak. Žlutá, nikoliv červená, je ve skutečnosti barvou, která nejvíce upoutává pozornost a má také nejlepší viditelnost za špatného osvětlení nebo nepříznivého počasí.

Zdroj: bus.com, scienceabc.com, checkmybus.co.uk

Autor: Martina Šťastná
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín StoryMag.cz na hlavní stránku Seznam.cz
zavřít reklamu