Do italského zimního střediska Cavalese poblíž Trenta míří mraky lidí. Lákají je zasněžené svahy slibující výborný požitek z lyžování. Už léta tu funguje i lanovka. Před dvaceti lety se na ni sice odehrála tragédie, ale to už je dávno pryč. Pokročilejší technologie zamezí tomu, aby se to opakovalo. Stejná situace opravdu nenastane, stane se něco daleko méně pravděpodobného. Do nosného lana vletí americký bojový letoun a jedna z kabin se zřítí z osmdesátimetrové výšky.
Porušení předpisů
Jedna z nejhorších horských tragédií v Itálii se odehrála 3. února 1998. Způsobila ji posádka amerického letectva (USAFE), která se rozhodla porušit nařízení a před cestou domů vzlétnout údajně jen proto, aby si dobře nasnímala Dolomity. Patřili k jednotce NATO, která měla za cíl střežit vzdušný prostor nad Bosnou a Hercegovinou. Jejich základna se nacházela v Avianu.
Do plánu cvičného letu uvedli nácvik nízkých letových hladin, avšak ne nižších než 305 metrů. To samo o sobě představovalo porušení italských předpisů, které připouštěly jako nejnižší možnou výšku 610 metrů a nejvyšší možnou rychlost 800 km/h. Uvedli také let stíhačky F-16, o změně na jiný druh letadla informovali až krátce před letem.
Pád z 80 metrů nikdo nepřežil
Krátce před třetí hodinou odpoledne odstartoval dvoumotorový bitevní letoun Grumman EA 6 Prowler určený k vyhledávání a ničení radarů protivzdušné obrany ze své základny. Posádku tvořili pilot kpt. Richard J. Ashby, navigátor Joseph Schweitzer, kpt. William Raney a kpt. Chandler Seagraves. Letadlo se pohybovalo nadměrnou rychlostí v příliš malé výšce okolo 100 metrů nad zemí.
V 15:13 posádka přelétala nad údolím Cavalese a šokovaně spatřila přímo před sebou kabel. Pilot měl na reakci sotva okamžik. Nasměřoval letadlo dolů, o nosné lano přesto zavadil, resp. je přetnul pravým křídlem a následně i svislou ocasní plochou ve výšce přibližně 111 metrů.
Přetržené lano způsobilo pád jedné lanovkové kabiny z výšky cca 80 metrů. Lidé uvnitř neměli šanci na přežití, všech dvacet cestujících mířících na horu Alpe Cermis zahynulo. Byli mezi nimi lidé německé, belgické, italské, polské, rakouské a nizozemské národnosti.
Čtěte také: V roce 2000 měl požár lanovky v Kaprunu na svědomí 152 mrtvých, včetně jedné Češky.
Do vězení na 4,5 měsíce
Pilot zvládl s poškozeným letounem doletět zpět na základnu v Avianu a nouzově přistát. Následovalo vyšetřování americkou vojenskou justicí, Italové pořádali mohutné protiamerické demonstrace. Tehdejší italský premiér požadoval tvrdé tresty pro zodpovědnou posádku. Vyšlo najevo, že letoun vůbec neměl vzlétnout a že byl předložen falešný letový plán. Tehdejší americký prezident Bill Clinton byl nucen uznat americkou zodpovědnost a Italům se několikrát omluvil. Rodiny obětí tragédie odškodnila italská vláda následující rok v prosinci. Za každou osobu vyplatila 1 900 000 $, tři čtvrtiny celkové sumy pak dle platných smluv NATO uhradily USA Itálii zpět.
K soudu nakonec došlo jen v případě pilota Ashbyho a navigátora Schweitzera. Hájili se tím, že na jejich mapě lanovka zcela chyběla, o omezeních prý nevěděli a navíc prý nefungoval výškoměr. Porota jejich argumenty přijala a z obvinění za neúmyslné zabití a zabití z nedbalosti byli osvobozeni. Za vinu jim tak bylo kladeno prakticky jen zničení videopásky se záznamem letu. Pilot si ve vězení odpykal čtyři a půl měsíce z uložených šesti. Oba byli propuštěni z armády a ztratili nárok na vojenský důchod.
Teprve o 13 let později vyšlo najevo, že výškoměr v letadle fungoval. Posádka také měla k dispozici jak informace o italských nařízeních, tak aktuální mapy. Obojí se našlo v kabině letadla v neotevřené obálce.
Zdroj: archiv BBC | foto: Wikimedia, CC