Ani zkušení piloti někdy nemohou havárii letadla zabránit. Ani letouny společnosti ČSA se nehodám v minulosti nevyhnuly. Jaké byly ty největší letecké havárie této společnosti?
Let ČSA 001
Letoun letěl na trase Praha – Bratislava a dne 28. července 1976 skončil pádem letadla do vody v rekreačním areálu Zlaté písky v Bratislavě. Jde o nejtragičtější leteckou havárii na území tehdejšího Československa. Zahynulo při ní dohromady 76 osob.
Let ČSA 523
Anketa: Bojíte se létání?
Celkem hlasů: 2934Dne 5. září 1967 na lince Praha – Shannon (Irsko) – Gander (Kanada) – Havana se zřítil krátce po startu v Ganderu letoun ČSA Iljušin Il-18. Na jeho palubě bylo 61 cestujících a 8 členů posádky. Nehodu nepřežilo celkem 37 lidí. Vyšetřovatelům, mezi nimiž byl přítomen i František Fajtl, se nikdy nepodařilo s naprostou jistotou určit příčinu zřícení letounu.
Let ČSA 540
Tento let létal na pravidelné trase Praha – Damašek – Bagdád – Teherán. 20. srpna roku 1975 skončilo letadlo nárazem do písečné duny. Ihned po nárazu se spustil mohutný požár. Jde o vůbec nejtragičtější nehodu v historii ČSA a na palubě letadla tehdy vyhaslo celkem 126 životů. Příčinu nehody nebylo snadné zjistit, ale dodnes se předpokládá, že šlo o chybu pilota letadla.
Do roku 1977 na palubách letadel ČSA zemřelo 545 lidí. Od roku 1977 se ČSA nestala žádná smrtelná nehoda.
Iljušin II – 14, Avia 14
Iljušin II – 14 byl sovětský dvoumotorový vrtulový víceúčelový letoun, který se vyráběl v Československu jako Avia 14. Šlo o poslední civilní letoun AV- 14, který létal v Československu. Šlo o nástupce letounu II – 12 a jednalo se především o jeho výraznou modernizaci. Palivové nádrže byly zvětšeny a přemístěny do vnějších částí křídla. Letoun byl také aerodynamicky zjemněn. Bohužel při vzletu dne 2.1. 1961 se mu nepodařilo nabrat výšku, zavadilo o dráty vysokého napětí a neštěstí bylo na světě. Na palubě zemřelo 10 osob.
I když letecké havárie většinou vždy končí naprostou katastrofou, pořád se letecká doprava považuje za tu nejbezpečnější.