Na tomto motocyklu není na první pohled nic zvláštního, pokud na něm zrovna někdo nesedí, teprve poté vyniknou jeho malé rozměry. Welbike britské společnosti Excelsior Motor Company vážil pouhých 32 kilogramů, dal se složit a na místo určení putoval na padáku ve výsadkářském kontejneru. Dodnes se jedná o nejmenší motocykl, který britská armáda používala, malé rozměry si však vybraly svou daň zejména na pohodlí.
Nejmenší motocykl britské armády
Britská armáda potřebovala stroj, který by výsadkovým jednotkám umožnil rychlejší pohyb na nepřátelském území a také zvýšil jejich dosah. S myšlenkou malého motocyklu přepravitelného vzduchem přišel velitel tajného vojenského výzkumu podplukovník John Dolphin. Jeho oddělení sídlilo ve vesnici Welwyn nedaleko Londýna a právě její název se promítl i do označení tohoto jednostopého vozidla.
Britští inženýři ze společnosti Excelsior Motor Company na základě Dolphinova návrhu zkonstruovali motocykl, který se dal složit do kontejneru o rozměrech 130 x 38 x 30 cm. Rozložený však nebyl o moc větší – 132 x 56 x 79 cm. První prototyp s dvoutaktním vzduchem chlazeným benzínovým motorem o objemu 98 cm3 a s výkonem 1,1 kW otestovali v roce 1942 ve Skotsku a od roku 1943 začali s jeho dodávkou armádě. Do konce války se vyrobily necelé čtyři tisícovky, a to ve třech verzích. První nesla označení Mark I, další dvě pak Mark II. Druhá verze měla krom jiného také namontovaný zadní blatník, který u první verze vojáci velmi postrádali.
Do pohodlného stroje měl daleko
Vysoké nároky na malé rozměry se projevily na pohodlí, respektive spíše nepohodlí. Welbikům chybělo jakékoli odpružení, což činilo delší jízdu téměř nesnesitelnou. Absentovala také světla, což zabraňovalo jejich použití v noci. Malá kola také prakticky znemožňovala zdolání náročnějšího terénu. Na druhou stranu ale zvládly vyvinou rychlost téměř 50 km/h, na jednu nádrž ujet až 140 kilometrů a výsadkářům trvalo jen něco málo přes deset vteřin, než je po dopadu uvedli do provozuschopného stavu. Problém však byl právě s dopravou. Kvůli rozdílné váze parašutisty a kontejneru s motocyklem se často stávalo, že výsadkář dopadl jinam než stroj, načež pak musel svůj kontejner na nepřátelském území nejdříve najít.
Welbike pomáhal vojákům v bojích v Itálii, v Normandii byl použit v rámci operace Overlord a v Nizozemí během operace Market Garden – největší výsadkové akce v dějinách. Ke konci války je pak nahradily běžné motocykly a menší automobily, protože se začaly používat velké dopravní kluzáky, které je na místo určení zvládly dopravit. Po válce našly využití coby dopravní prostředek zdravotních sester a také u amerických farmářů. Motocykl přejmenovaný na Corgi se vyráběl i po válce a vyrábí se v limitované edici i dnes.
Zdroje: dday-overlord.com, revivaler.com, Wikipedia