O toaletách v letadle se příliš nepíše, ale samozřejmě jsou nedílnou součástí provozu každého letu. Pokud jste toaletu v letadle někdy použili, jistě jste si všimli toho, že vypadá i funguje trochu jinak než běžná toaleta na zemi. Není zde žádná mísa naplněná vodou a hlasité spláchnutí je spíše nuceným vyprázdněním než očištěním vodou. Proč tomu tak je?
V hlavní roli podtlak
Toaleta v letadle funguje pomocí systému založeného na podtlaku a nepřilnavé záchodové míse. Podtlakový systém vynalezl a patentoval v roce 1975 James Kemper. Vakuová toaleta byla poprvé instalována v letadlech Boeing v roce 1982. Předtím se v letadlech nacházely chemické toalety. Ty používaly malé množství vody v kombinaci s dezinfekčními chemikáliemi, které byly uloženy v nádržích v blízkosti koupelny.
Co se děje po spláchnutí
Podtlaková toaleta funguje na základě rozdílu tlaku, v odpadní nádrži je nižší tlak než v kabině. Po stisknutí tlačítka splachování se otevře ventil na dně mísy, obsah je vysán, ošetřen určitými přísadami a uložen v izolované nádrži v zadní části letadla. Mimochodem rychlost, kterou tlak nasává nečistoty do speciální nádrže, je až dvě stě kilometrů v hodině.
Vyprázdnění odpadní nádrže
Palubní systémy zároveň znemožňují otevření odpadní šachty letadla, pokud není na zemi a speciální servisní vůz není fyzicky připojen k letadlu. Není tedy možné, aby posádka vypustila odpad z nádrží za letu. Součástí toalety je také vakuová pumpa, kterou lze použít při pobytu na zemi.
Tento systém se ukázal jako velmi úspěšný a od 70. let se změnil jen velmi málo. Potřeba skladovat velmi malé množství kapaliny je zásadní pro udržení nízké hmotnosti letadla a s tím související spotřeby paliva. Zatímco technologie a fungování toalet se tedy za několik desetiletí v podstatě nezměnily, jejich velikost a design ano. V posledních dvou desetiletích zde došlo pravděpodobně k největším změnám, samozřejmě v závislosti na typu letadla.
Není toaleta jako toaleta
Například Airbus A380 přinesl mnoho inovací, včetně návratu ke starým časům palubních barů a salonků, a u některých leteckých společností, například Etihad, dokonce i palubního apartmánu. Přinesl také větší a luxusnější prostory koupelen a poprvé i sprchy na palubě. Na druhém straně vedla honba za stále větším počtem sedadel též k zavedení miniaturních toalet. Například v letadle Boeing 737 MAX se prostory zmenšily na pouhý 1 metr na délku a 60 centimetrů na šířku.
Možná budoucnost
V roce 2016 představila společnost Boeing prototyp nové toalety, která je nejen o něco větší než klasické letecké toalety, ale také se sama čistí. Po každém použití se na toaletu na tři sekundy rozsvítí ultrafialové světlo, které zničí většinu patogenů. Světla jsou umístěna tak, aby zasáhla všechna důležitá místa. Záchodové prkénko se během sanitace zvedá a zavírá, aby byly všechny jeho povrchy vystaveny UV záření.
Zdroj: simpleflying.com, thepointsguy.com