Největší letecké neštěstí v historii – v roce 1977 se na Tenerife srazila dvě dopravní letadla, zahynulo 583 lidí

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín StoryMag.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Píše se 27. března roku 1977 a malé letiště Los Rodeos na Tenerife, se stává útočištěm letadel, která kvůli teroristickému útoku na sousedním ostrově Gran Canaria nemohou na tamním mezinárodním letišti přistát. Letiště Los Rodeos ale není uzpůsobené ani na velký provoz, ani na velká letadla, jediná místní ranvej poskytuje jen málo prostoru pro manévrování. Když se situace na Gran Canaria uklidní a dopravní letadla mohou své pasažéry konečně přepravit do plánovaného cíle cesty, čeká jejich piloty rolování po celé délce dráhy až na její konec, kde se musejí otočit a čekat na povolení ke startu. Situaci navíc komplikuje padající mlha a neštěstí na sebe nenechá dlouho čekat. Souhra nepříznivých okolností zanedlouho způsobí největší leteckou katastrofu v dějinách lidstva, která si vyžádá 583 životů.

Teroristický útok na Gran Canaria odklonil dopravu na Tenerife

Kanárské ostrovy lákají každý rok návštěvníky z celého světa na své přírodní krásy a zajímavosti a i pro české rekreanty představují relativně dobře dostupnou exotiku. Málokdo však tuší, že na ostrově Tenerife došlo ke srážce dvou dopravních letadel, která se do historie zapsala jako nejhorší, co se počtu obětí týče. Co všechno tomu předcházelo?

Malá nálož nastražená na mezinárodním letišti na Gran Canaria si naštěstí nevyžádala žádné oběti na životech, osm lidí však zranila. Následoval telefonát, v němž kdosi hrozil další bombou, a veškeré lety proto byly odkláněny na ostrov Tenerife a jeho letiště Los Rodeos.

Jeden z pilotů si pokyny věže vyložil po svém

Letiště na Tenerife nemělo dostatečnou kapacitu na velká dopravní letadla, která je tak brzy prakticky zablokovala. Některá stála i na dráze, po níž se běžně mířilo na ranvej, takže pro odlet umožněný okolo 17. hodiny museli piloti nejdříve rolovat přímo po ranveji až na její začátek, čekat na pokyn věže a teprve poté se po ní rozjet a vzlétnout. Už tak komplikovanou a na pozornost náročnou situaci začala komplikovat padající mlha, velmi hustá mlha.

I jejím přičiněním se na ranveji potkaly dva Boeingy 747. Stroj nizozemské společnosti KLM se oproti plánovanému odletu z Tenefire zdržel doplňováním paliva. Nakonec však zamířil na startovní pozici a jeho posádka čekala na potvrzení, že ten druhý Boeing 747 už dráhu opustil. Z komunikace s věží však nevyplývaly jasné informace a jinak velmi zkušený nizozemský kapitán Jacob Louis Veldhuyzen van Zanten si je jednoduše vyložil po svém jako povolení ke startu. Netušil, že americký kapitán přejel odbočku C3 a ještě se pohybuje přímo v jeho dráze. Kvůli vstupu americké posádky, která oznamovala, že se stále nedokončila manévr, došlo k přerušení a fatálnímu nedorozumění, van Zanten totiž vůbec neslyšel pokyn, že má ještě čekat.

„Přibližuje se! Sleduj! Ten idiot jede na nás!“

Zkušený kapitán Victor Grubbs však odbočku přejel, protože její úhel by nevytočil, a mířil k C4 o 200 metrů dál. Kvůli mlze ztratili na řídicí věži přehled o situaci a neviděli na sebe ani sami piloti. Van Zanten mezitím uvedl svůj stroj do pohybu a chystal se vzlétnout. Americké letadlo se před ním vynořilo z mlhy na poslední chvíli. Grubbs stihl ještě zděšeně vykřiknout: „Přibližuje se! Sleduj! Ten idiot jede na nás!“, pak už se ozvala jen příšerná rána, jak zadní část nizozemského letadla párala trup toho amerického.

Van Zanten se snažil svou chybu napravit a okamžitě zvedl letadlo do vzduchu. Nic jiného mu ostatně při rychlosti 300 km/h nezbývalo. Při tak velkém úhlu vzletu však došlo k drhnutí ocasu o ranvej a o okamžik později i k rozpárání druhého letadla. Nizozemské letadlo dopadlo zpět na zem po pouhých 150 metrech od srážky, dalších 300 metrů ještě klouzalo po dráze a kvůli čerstvě dotankované nádrži začalo okamžitě hořet.

Z nizozemského letadla nepřežil nikdo, z toho amerického 61 lidí

Následky byly a jsou děsivé. Z 248 osob na palubě nizozemského letadla nepřežil nikdo, z 396 osob na palubě amerického letadla jich přežilo pouhých 61. Svůj podíl na tom nejspíš mělo i zdržení záchranných prací – kvůli mlze totiž záchranáři zprvu ani netušili, že se nedošlo k nehodě „jen“ jednoho letadla. Zvláštní štěstí měla průvodkyně Robina van Lanschot, která přiletěla se společností KLM a po přistání na Los Rodeos zamířila rovnou ke svému příteli do Puerta de la Cruz.

Zdroje: novinky.cz, ceskatelevize.cz, planes.cz, Wikipedia

Autor: Veronika Rybenská
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín StoryMag.cz na hlavní stránku Seznam.cz
ZAVŘÍT