Největší inženýrské nezdary 20. století, které vedly k technickým katastrofám

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín StoryMag.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Inženýři často posouvají hranice vědeckého vynálezu a průzkumu, které vedou k velkým úspěchům. Jenže i oni jsou jen lidé, jako všichni ostatní. I oni tak mohou občas udělat chybu. Jenže některé chyby mohou vést až ke katastrofám, které nemají obdoby. Připomeňme si ty největší, které se staly v průběhu 20. století.

Černobyl

O nejhorší jaderné katastrofě v lidské historii slyšeli úplně všichni. Stačila pouhá sekunda a nehoda vedla ke zničení reaktoru čtvrtého bloku. Následky byly nevratné a tragické. Přitom mělo jít pouze o test, jenže ten byl prováděn bez dostatečných bezpečnostních opatření. Výsledkem však bylo masivní uvolňování záření do atmosféry, evakuováno muselo být více než 350 tisíc lidí z nejvíce ohrožených oblastí a dodnes lidé z těchto oblastí trpí na následky, především jde o předčasná úmrtí na rakovinu. Po tragédii bylo jasné, že bezpečnost je zvláště v jadrných elektrárnách na prvním místě.

Bhopal

V roce 1984 došlo k úniku toxického plynu v indickém Bhopalu. I v tomto případě byly porušeny bezpečnostní podmínky a selhalo lidské jednání, konkrétně se na katastrofě podepsalo vedení, které bylo příliš nedbalé. I když byl únik plynu objeven, rozhodlo se vedení, že jej bude řešit až po přestávce na čaj. Jenže pak už bylo pozdě, ventil nevydržel a praskl. Únik jedovatého plynu si okamžitě vyžádal 2 259 obětí a další 11 tisíc lidí zemřelo posléze. Jde tak o největší technickou katastrofu vůbec. Dodnes je okolí Bhopalu nebezpečné jak pro lidi, tak pro zvířata.

Titanic

Loď postavená v roce 1912 je všem dobře známá – a to především díky jejímu slavnému filmovému zpracování. Katastrofou ale tahle plavba vůbec skončit nemusela. Při stavění lodi se na bezpečnost totiž příliš nedbalo a tak loď měla poruchy na materiálu i konstrukční nedostatky. Navíc na palubě chyběly záchranné čluny, které byly odstraněny jen proto, aby byl z lodi lepší a kvalitnější výhled na okolí. Po srážce s ledovcem šla loď do 180 minut pod hladinu. Na chyby v inženýrských plánech doplatila více než polovina z 2200 cestujících svými životy.

Raketoplán Challenger

28. ledna 1986 odstartoval tento raketoplán a již 73 sekund po svém vzlétnutí se rozpadl v ohnivém výbuchu. Zemřelo sedm lidí z posádky. Po této nehodě se NASA rozhodlo přidat výrazná bezpečností a kontrolní opatření. V tomto případě totiž nejspíš právě kontrola selhala.

Exploze plynu: Cleveland Ohio

Odpoledne dne 20. října 1944 přišlo o život 130 lidí v důsledku výbuchu plynu a následným požárům. Po tomto incidentu se změnilo celé odvětví zemního plynu. Zatímco do té doby se požívaly povrchové nádrže na zemní plyn, po nehodě se zemní plyn začal skladovat pod zemí.

Rozpad zužujícího se mostu Tacoma

Tento most byl velmi úzký a po technické stránce naprosto katastrofální. Naštěstí ale jeho rozpad si nevyžádal žádné lidské oběti. Inženýři, kteří se na jeho stavbě podíleli, si už před jeho zřícením nebyli jistí jeho bezpečností. Jakmile totiž přišel silnější vítr, bylo zle a jejich předtuchy se nakonec vyplnily. Most se nakonec při jednom ze silnějších větrů zřítil do řeky, protože strukturální integrita mostu byla přímo kriticky narušena.

Jaderná katastrofa ve Fukušimě

Od Černobylu svět nezasáhla horší jaderná katastrofa, až ta ve Fukušimě. Na vině bylo zemětřesení a následná vlna Tsumani v roce 2011. Všichni jistě ještě tuto událost máme v živé paměti. Následně po tragédii se zjistilo, že provozovatel zařízení se provinil tím, že nepřijal dostatečná bezpečnostní opatření a nebyly provedeny žádné opatření proti podobné přírodní katastrofě. Preventivní opatření ale také patří do povinností inženýrů. Více než 150 tisíc obyvatel muselo být evakuováno, radioaktivní látky navíc unikly i do moře, kde musela být postavena zeď proti úniku. Utrpělo také životní prostředí. Naštěstí ovšem nebylo potvrzeno zvýšení úmrtnosti nebo potratů v souvislosti s touto jadernou katastrofou. Oblast ale nadále zůstává neobydlená.

Někdy přitom stačí tak málo – dbát více na bezpečnostní podmínky.

Autor: Karel Mareš
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín StoryMag.cz na hlavní stránku Seznam.cz
zavřít reklamu