Ptáci a letadla, živí tvorové a stroje, které spojuje schopnost létat. Možná se domníváte, že ptáci představovali určité riziko především v prvopočátcích létání. Pravdou ovšem je, že za určitých okolností může být skupina těchto malých okřídlených tvorů nebezpečná i pro moderní letadla. Nejznámějším příkladem se šťastným koncem je zcela jistě situace, ke které došlo v roce 2009 v USA na řece Hudson poté, co do Airbusu 320 narazilo hejno hus kanadských.
Racci a šťastné přistání v kukuřici
Kapitán Chesley Sullenberger nebyl jediným hrdinným pilotem, který zachránil životy svých cestujících a posádky po nárazu ptáků. Dne 15. srpna 2019 se Airbus A321 společnosti Ural Airlines startující z moskevského letiště Žukovskij srazil s hejnem racků.
Kapitán letu Damir Jusupov dokázal s letadlem přistát v nedalekém kukuřičném poli, a zachránil tak životy všech 234 lidí na palubě. Přestože bylo hlášeno několik desítek zraněných, pouze jedno zranění bylo natolik vážné, že si vyžadovalo hospitalizaci.
Vyšetřování následující po havárii ukázalo, že racci se v okolí letiště vyskytovali z důvodu dvou nedalekých nelegálních skládek, které jim poskytovaly potravu.
Špačci a ztráta tří motorů
Ne všechny srážky s ptáky bohužel skončí tak dobře. Cestující a posádka letu 375 společnosti Eastern Airlines 4. října 1960 takové štěstí neměli. Čtyřmotorové letadlo Lockheed L188A Electra odstartovalo z letiště Logan a během několika okamžiků vletělo do hejna špačků.
Ačkoli jsou špačci poměrně malí ptáci, tvoří obrovská hejna o velikosti až několik desítek tisíc jedinců. Když letadlo narazilo do hejna, velké množství ptáků bylo vtaženo do motorů jedna, dva a čtyři.
Následkem toho letadlo velmi rychle ztratilo výkon, převrátilo se a zřítilo do Winthropovy zátoky. Při havárii zahynulo 62 lidí.
Holubi a rozlomení letadla
Ve čtvrtek 15. září 1988 narazil Boeing 737-260 společnosti Ethiopian Airlines do hejna holubů. Když bylo letadlo asi třicet až šedesát metrů nad zemí, ztratilo výkon a začaly selhávat oba motory.
Pilotovi se přesto podařilo nabrat výšku a vrátit se na přistávací dráhu. Po tvrdém přistání „na břiše“ se ale letadlo rozpadlo a začalo hořet. Nehoda si vyžádala 35 obětí, 69 lidí přežilo.
Labutě a poškození stabilizátoru
Nejčastějším důvodem katastrof, ke kterým po srážce s ptáky dochází, je poškození motorů. Nicméně při srážce s ptáky se mohou poškodit nejen motory letadla. V pátek 23. listopadu 1962 vzlétlo z Newarku letadlo Vickers 745D Viscount společnosti United Airlines, které mířilo do Washingtonu, D.C.
Během letu se letadlo střetlo s hejnem labutí malých. Jde o nejmenší druh labutí s průměrnou hmotností okolo sedmi kilogramů. Do letadla narazilo jen několik ptáků, nicméně jeden z nich zasáhl stabilizátor.
Konstrukce byla natolik oslabena, že se letadlo stalo neovladatelným a zřítilo se na zem z výšky přibližně 1800 metrů. Zahynulo všech sedmnáct osob na palubě.
Nejen letadla, ale i vrtulníky
Letadla nejsou jedinými vzdušnými dopravními prostředky, které může potkat srážka s ptáky. Dne 19. listopadu 2017 došlo k pádu vrtulníku letecké záchranné služby Bell 407 N620PA, který se srazil s hejnem sněžných hus.
Pilot a další dva lidé na palubě při nehodě poblíž Stuttgartu v Arkansasu zahynuli. Po havárii bylo z místa nehody vyzvednuto dvanáct pytlů peří a ptačích ostatků.
Někdy ani není potřeba celé hejno. Smrtelnou havárii vrtulníku námořní pěchoty v Camp Pendletonu v roce 2011 překvapivě způsobil jeden jediný pták. Dne 19. září se dvoumotorový bitevní vrtulník AH-1W Cobra srazil s jestřábem rudoocasým, jedním z největších ptáků Severní Ameriky.
Podle vyšetřovatelů narazila do vrtulníku samice jestřába, která měla rozpětí křídel přibližně 1,2 m. Během jedné minuty po nárazu se od stroje oddělil rotor, vrtulník se rozlomil a zřítil na zem, přičemž zahynuli oba piloti.
Zdroj: aviation-safety.net, bostonmagazine.com, ainonline.com, abcnews.go.com