V devatenáctém století před rozmachem automobilového průmyslu, patřila jízdní kola společně s kočáry k nejoblíbenějšímu způsobu dopravy na krátké vzdálenosti. A používáme je dodnes, jen jsme je trochu vylepšili, zmodernizovali a v posledních letech přeměnili na elektrokola.
První jízdní kolo
Historie jízdního kola se začala psát v roce 1817, za otce jízdních kol je pokládán německý baron Karl von Drais. První jízdní kolo bylo vyrobeno ze dřeva a nemělo pedály, brzdy ani řetěz. Jezdec na něj nasedl a rozjel se pomocí svých nohou. Vlastně se jedná o podobný princip, na kterém jsou dodnes založena „odrážedla“ pro malé děti. Postupně byla konstrukce tohoto vynálezu různě obměňována, ale výslednou podobu, kterou máme s kolem spojenou my, začalo získávat až v průběhu 60. let 19. století.
Francouzští vynálezci Pierre Lallement, Pierre Michaux a Ernest Michaux totiž na jeho rám konečně přimontovali pedály. Místo, kam je umístili, bylo ale jiné, než to, kde se pedály nacházejí na dnešních jízdních kolech. Pedály totiž byly připevněny k přednímu kolu, které navíc bylo mnohem větší než kolo zadní. Toto vysoké kolo, které se dnes často označuje jako kostitřas, bylo ale na řízení náročné, neboť se na něj kvůli vysoko položenému sedlu špatně nasedalo a pády byly nebezpečné. Vznikly tak brzy i varianty se třemi či čtyřmi koly, známé jako tricykly či kvadracykly.
Mimochodem kromě bicyklů, tricyklů a kvadracyklů existovaly i jednokolky. První návrh jednokolky byl patentován v roce 1869. Vzhledem k tomu, že byly ale nařízení ještě náročnější, neměly totiž například řídítka, byly hned od začátku spojovány především s nejrůznějšími baviči.
První moderní jízdní kolo
V roce 1885 anglický konstruktér John Kemp Starley vynalezl první jízdní kolo moderního typu. V té době to byl obrovský pokrok. Kolo, které bylo nazváno Rover, mělo dvě stejně velká kola a řetězový pohon. Krátce na to bylo doplněno o brzdy a pneumatiky. V 90. letech 19. století se jízdní kola stala velkou módou v celé Evropě a USA. V roce 1889 bylo uvedeno na trh též první dámské kolo, čímž se tento dopravní prostředek stal dostupným opravdu pro všechny.
Elektrokola zdaleka nejsou novým vynálezem
Možná se domníváte, že elektrická kola jsou záležitostí několika posledních let či desetiletí. To ale není tak úplně pravda. Již krátce po zkonstruování jízdního kola moderního typu začal vývoj různých typů kol. První elektricky poháněné jízdní kolo si tak nechal patentovat americký vynálezce Ogden Bolton Jr. již 31. prosince 1895. Jeho kolo mělo 10voltovou baterii, která dodávala motoru přibližně 100 ampérů. V roce 1897 Hosea W. Libbey vynalezl elektrické jízdní kolo, které mělo dvojitý elektromotor.
Kolik typů jízdních kol existuje?
Je obtížné stanovit přesný počet typů jízdních kol, které jsou dnes k dispozici, protože na celém světě existuje mnoho společností, která jízdní kola vyrábějí. Tato kola se pak dělí podle různých kritérií, například podle funkce, na kola horská, městská či závodní, podle konstrukce, například skládací kolo či lehokolo, podle počtu cyklistů na jednom kole, podle sportu, ke kterému jsou používána, například dráhové kolo či BMX. Mnoho společností vyrábí kola také na zakázku, přesně podle potřeb zákazníka.
Zdroj: history.com, thefactsite.com, atob.org.uk