Jak je to s nespavostí a co určitě nedělat, když se snažíme usnout. Vyhýbejte se alkoholu i lékům.

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín StoryMag.cz na hlavní stránku Seznam.cz
nespavost (zdroj foto: freepik.com)

Nespavost udělá ze života doslova peklo. Dlouhé hodiny převalování na posteli, tisíce myšlenek v hlavě, ráno v nedohlednu. Následující den je člověk jako mátoha, únava se dostaví a mozek ani tělo nemohou logicky fungovat naplno. Tento scénář zažívá stále více lidí. Znáte nejdůležitější fakta o nespavosti a víte, co rozhodně nikdy nedělat, když se snažíte usnout?


Tohle vám nepomůže

Rady od lidí, kteří to nikdy nezažili, nikdy neberte moc vážně. Většinou vám totiž každý poradí tři věci. Fyzickou únavu, alkohol nebo léky. Ani jedno vám ale moc neprospěje. Fyzická únava a vyčerpání nejsou spouštěčem spánku. Naopak extrémní únava a vypětí sil může problémy ze spánkem ještě více znásobit. Pokud vám někdo radí, ať si před spaním dáte panáka, že pak budete spát jen, co položíte hlavu na polštář, neposlouchejte ho.

Alkohol vám zajisté pomůže zabrat, za to ale velmi zhoršuje kvalitu spánku, především pak v druhé polovině noci. Člověk se pak stejně začne budit. Když už si chcete dát skleničku, zkuste jen sklenku piva nebo dvě deci červeného vína, ale ani z toho by se nemělo stát pravidlo. Co je asi úplně nejhorší jsou prášky na spaní.

Chemicky vyvolaný spánek není plnohodnotný a navíc většina silnějších léků jsou návykové. Když si na ně navyknete – už nikdy bez nich zkrátka neusnete. Prášky na spaní člověka přivedou ke spánku, ale takovému spánku chybí plnohodnotná stádia. Nepřijde tedy ani hluboký tělesný, ani hluboký mozkový spánek.

Co byste o nespavosti měli určitě vědět

Nespavost je z padesáti procent dědičná a z dalších padesáti procent se na ní podílejí vnější vlivy okolí. Nejvíce má na dlouhodobou nespavost vliv křehká a nestabilní psychika. Občas se stane každému, že po náročném dnu nemůže usnout. Pokud se vám hlavou honí myšlenky nebo jste vystresovaní, je normální, že se vám špatně usíná nebo, že nezaberete za celou noc vůbec.

Ovšem pokud už to není jen občas, ale problém se opakuje více jak 2 – 3 do týdne je nutné vyhledat lékařskou pomoc a problém začít razantně řešit. Pokud se budíte v noci, ještě to neznamená, že máte vážnější problém. Budit se v noci je totiž normální. Mohou za to spánkové cykly – během noci spící člověk projde 4 – 5 spánkovými cykly.

Co tedy dělat, když nemůžete usnout

Britský vědec Paul McKenn tvrdí, že příčiny nespavosti mohou být vlastně jen dvě – náhlý nápad anebo emoce. Ono se říká, že člověk má ty nejlepší nápady tehdy, když zalehne do postele a snaží se usnout. Což je logické, během dne většinou na přemýšlení není moc času a nejlépe se nám stejně přemýšlí, když je tělo uvolněné. Návaly myšlenek pak mohou způsobovat, že nemůžeme usnout.

Pocity strachu, úzkosti nebo napětí se obvykle také dostavují, když jsme v klidu a ležíme. Což je ten největší problém. Typické pro poruchy spánku je, že člověk spánek dohání až nad ránem, kdy konečně zabere. Pokud se člověk naopak budí příliš brzy ráno, jde o projev deprese – a u ní se s léčbou musí začít. Nejlepší způsob jak se vyrovnat s emocemi a špatnými myšlenkami před usnutím je nereagovat na ně a dát jim volný průběh.

Snažte se dopídit se, proč se tak cítíte a najděte pozitivní odpověď na své otázky. Pomoci může i akupunktura – poklepejte si prsty na místo těsně pod obočím, poté si poklepejte na místo pod okem, poté pod rukou a zase pod druhým okem. Nakonec poklepejte na místo pod klíční kostí a vše dvakrát zopakujte. Opakovat byste to celé měli, dokud se nebudete cítit lépe a více v klidu – bez stresu. Někomu mohou pomoci i bylinky, jako například meduňkový čaj.

Pokud se, ale s nespavostí budete potýkat stále a dlouhodobě – jděte a vyhledejte pomoc. A jak se spí vám?

Autor: Martin Liška
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín StoryMag.cz na hlavní stránku Seznam.cz
Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru

Mohlo by Vás zajímat