Ačkoli salemské čarodějnické procesy nebyly zdaleka jediným pronásledováním kvůli čarodějnictví, v povědomí veřejnosti a populární kultuře se dodnes vyjímají nejvíce. Během několika měsíců v roce 1692 bylo z čarodějnictví obviněno více než sto padesát žen, dětí a mužů a devatenáct z nich bylo popraveno. Historie poukazuje na několik faktorů, které stály za tím, jak se obvinění z čarodějnictví vystupňovala až k masové hysterii, která vyústila v proslulé čarodějnické procesy.
Představa čarodějnictví jako hrozby
V době, kdy v roce 1692 začaly salemské čarodějnické procesy, byla právní tradice souzení osob podezřelých z čarodějnictví již dobře zavedena v Evropě, kde se pronásledování čarodějnic konalo již od 15. století. Angličtí kolonisté si tak představy o čarodějnictví přivezli do Ameriky s sebou a před událostmi v Salemu bylo mnoho lidí obviněno z čarodějnictví v jiných částech Nové Anglie.
Obvinění v Salemu začala na počátku roku 1692, kdy dvě dívky ve věku devět a jedenáct let onemocněly záhadnou chorobou. Byly nemocné asi měsíc, než jejich rodiče přivedli lékaře, který dospěl k závěru, že jde pravděpodobně o čarodějnictví.
Z dnešního úhlu pohledu se zdá nemyslitelné, že by lékař označil za příčinu pacientovy nemoci čarodějnictví, nicméně v té době to bylo považováno za legitimní diagnózu. Je těžké pochopit, jak skutečnou hrozbu představovali ďábel a čarodějnice pro puritány. Čarodějnictví ale bylo druhým hrdelním zločinem uvedeným v trestním zákoníku kolonie Massachusetts Bay.
Puritánský světonázor
Když puritáni v roce 1630 založili kolonii Massachusetts Bay, první guvernér John Winthrop pronesl kázání, v němž slavně prohlásil kolonii za vzorovou křesťanskou společnost bez oddělení církve od státu. S rostoucím počtem kvakerů a křesťanů jiných denominací se však Massachusetts stával nábožensky rozmanitějším.
V 90. letech 16. století představovali bohabojní puritáni menší část obyvatel Nové Anglie než kdykoli v 17. století. I když procentuálně byl vliv puritánů slabší než na počátku století, stále zanechával ve společnosti velkou stopu.
K tomu patřilo i všeobecné přijetí prozřetelnosti, tedy víry puritánů, že události každodenního života na Zemi se dějí v souladu s Boží vůlí. To platilo zejména tehdy, když mluvili o osudu koloniálních osad při záboru půdy, o epidemiích nemocí, které se přeženou a zabijí lidi, nebo o strašlivé bouři.
Stejně tak zůstala společenská struktura puritánů navzdory jejich slábnoucí moci pevně zakotvena, když začaly salemské čarodějnické procesy. Puritánská kolonie byla velmi patriarchální a hierarchické místo, což zahrnovalo názor, že na lidi, zejména ženy, které vybočovaly z předepsaných rolí ve společnosti, bylo pohlíženo s podezřením.
Nezvyklé vzorce obvinění
Ačkoli samotná obvinění z čarodějnictví nebyla v koloniální Nové Anglii nijak neobvyklá, obvinění vznesená v Salemu v roce 1692 vybočovala z řady a pravděpodobně přispěla k panice, která se rozšířila po celé komunitě.
Obvinění z čarodějnictví se obvykle objevovala zcela ojediněle a v určité izolaci zřídkakdy přerostla v masové obvinění, kdy se zvyšoval počet obviněných a obžalovaných. Ačkoli existuje mnoho teorií, stále neexistuje shoda v tom, proč se dívky a mladé ženy staly hlavními obviněnými.
Zdroj: smithsonianmag.com, salemwitchmuseum.com