Podle údajů Aviation Safety Network patří letecká doprava mezi nejbezpečnější cestování. Loni se stalo 20 leteckých nehod, při nichž zahynulo celkem 283 lidí. Pro srovnání – jen v České republice na silnicích zahyne více než pětistovka lidí ročně. Bezpečnost letectví stále roste.
Přesto některé nehody letadel mají někdy fatální následky pro celé osazenstvo na jeho palubě. Každé letadlo nemá takové štěstí jako let US Airways Flight 1549 v roce 2009. Co se tenkrát přihodilo?
Když se bernešky velké připletou tam, kam nemají
To si tak klidně piloti pravidelného komerčního letu z New Yorku do města Charlotte dne 15. ledna 2009 se svým letadlem Airbus A320 vzlétli z letiště La Guardia v New Yorku, když se jim do cesty připletlo hejno hus. Minutu a půl po startu došlo k dramatické události, která mohla mít bez duchapřítomnosti kapitána katastrofální konec. Do motorů letadla se dostala husí těla a zapříčinila výrazný pokles výkonu. Otáčky motoru spadly z 82 % na 36 %, zatímco teplota výstupních plynů se blížila horní hranici.
Nebezpečný manévr se podařil
Hrdinou letu US Airways 1549 se stal jeho kapitán Chesley Sullenberger, který okamžitě převzal velení. První důstojník se ještě pokusil o nahození motorů, ale s nepatrným výsledkem. Na palubě letadla bylo v té době 150 pasažérů a 5 členů posádky. Kapitán ohlásil stav nouze a rozhodl se pro provedení levé zatáčky zpět. Letadlo ztratilo výšku, kvůli čemuž nebylo možné se s ním bezpečně vrátit na letiště, odkud před chvílí vzlétlo.
Kapitán Sullenberger udělal v tu chvíli jedinou možnou věc – přistál nouzově na hladině řeky Hudson, která New Yorkem protéká, a to v rychlosti 230 km/h. Přitom se jedná o velmi náročný a zároveň nebezpečný manévr, během něhož musí obě strany letadla narazit na hladinu současně pod správným úhlem, aby nedošlo k poškození motorů a ke vzniku požáru.
Nepřehlédněte: Největší letecké havárie Československých aerolinií.
Přistání na výbornou
Nouzové přistání letadla se podařilo i díky dobrým povětrnostním podmínkám a klidné hladině řeky. Kapitán Sullenberger využil propracovaného systému řízení, část práce přenechal počítačům na palubě a maximálně se soustředil na samotný okamžik přistání. To se povedlo hned na výbornou. Sice letoun ztratil jeden z motorů při nárazu na vodu, ale všichni cestující včetně posádky vyvázli z nebezpečné situace bez zranění.
V tisku byl manévr kapitána Sullenbergera označován jako Hudsonský zázrak.