Psal se devátý únor roku 1969, když se začala psát zcela nová éra létání. Do vzduchu se poprvé dostal velikán, Boeing 747 přezdívaný také Jumbo Jet. Nemusíme být odborníky, abychom jej všichni poznali, je obrovský, mohutný, vepředu letadla se tyčí typický hrb a na křídlech má letadlo čtyři motory. Společnost Boeing dala do projektu s číslem 747 úplně všechno, stvořila tak velikána, krále nebes, kterému se ale také nevyhýbají problémy a strasti. Připomeňme si jeho historii.
Dali do toho všechno a to doslova
Společnost Boeing dala do svého vysněného projektu 747 úplně všechno, a aby letadlo dokončila, neváhala se i zadlužit. Splácet nakonec musela firma více než dvě miliardy dolarů. Bylo to na konci šedesátých let a podobný projekt neměl obdoby. Navíc Boeing ani neměl tak velké továrny, kam by se jejich nová obří letadla vůbec vešla a tak museli postavit zcela novou továrnu. 747 měl být něčím zcela novým, rychlejším a dokonalejším strojem, než všechny před ním.
Nakonec se jim to povedlo a na jejich stranu se navíc postavila jedna z největších aerolinek světa. American Airlines měla velmi zvučné jméno, ale firma do vývoje letadla také často zasahovala. I přesto se to povedlo a vznikl tak stoj, na který upřeně hleděl celý svět. První letadla byla na světě v roce 1969 a Boeing byl v té době na samém pokraji bankrotu. Ale obrovské letadlo s tak dlouhým doletem je zachránilo.
Pilotní kabina letounu Boeing 747 obsahuje 365 přepínačů, ciferníků a kontrolek. Koukněte se sami.
Ropná krize a velké stroje
S rokem 1973 přišla i světová ropná krize. Logicky se tak ještě více docenily velké stroje, které dokázaly uletět obrovskou vzdálenost na jednou, bez mezipřistání. Boeing 747 byl schopen přepravit i více než čtyři sta lidí bez jakékoliv přestávky a zvládl přeletět i přes celý jeden kontinent.
Na úspěch Boeingu se snažila navázat i další velká společnost, evropský Airbus. O něco větší letadlo se jim podařilo světu představit až v roce 2005. Šlo o letadlo A380, jenže doba se mění a dnes už o obří letadla takový zájem není. Ba naopak, společnosti se teď snaží vyrábět letadla menší a komfortnější.
Od února 2019 byl letoun Boeing 747 zapojen do 162 leteckých nehod a incidentů.
Létání bez přestupů a jeho budoucnost
V době, kdy se běžně létá z jednoho konce světa na ten druhý, je logické, že si lidé přejí létat co nejvíce bez přestupů, které cestování jen zdržují a znepříjemňují. Konstruktéři letadel se tak zaměřují v dnešní době na letadla, která zvládnou i velké vzdálenosti na jednou. Boeing 747 se dobře hodí k cestování mezi dvěma velkými městy. Pro ostatní dálkové lety se však hodí menší stroje, které mohou létat jen na dva motory, což je samozřejmě mnohem úspornější. Menší letadla pak nepřepraví čtyři sta pasažérů ale jen asi tři stovky, což ale bohatě stačí.