Letošní Giro d’Italia už je sice dva dny minulostí, jeho 106. ročník skončil v neděli, když cyklisté projeli v Římě cílem poslední etapy, ale my jsme se ke slavnému cyklistickému závodu rozhodli vrátit. Pokud totiž nepatříte mezi fanoušky cyklistiky, možná vás při sledování sportovních novin napadlo, proč má vlastně dres vedoucího závodníka tak nevšední barvu – růžovou.
Čtyři dresy lídrů
Předně je třeba říci, že v závodu se lze setkat se čtyřmi významnými dresy:
- růžový – dres vedoucího muže závodu
- fialovorůžový – dres jezdce s nejvyšším počtem bodů neboli nejlepšího sprintera
- modrý – dres nejlepšího vrchaře neboli krále hor
- bílý – dres nejlepšího mladého jezdce
Všechny tyto dresy oblékají v jednotlivých etapách lídři těchto soutěží, pokud jeden jezdec nedrží dva najednou. V takovém případě má přednost růžový dres, po něm následuje fialovorůžový, pak modrý a nakonec bílý.
Růžový dres aneb lídr celkové klasifikace
Růžový dres, italsky maglia rosa, nosí lídr celkové klasifikace, tedy jezdec, který projel trasu závodu rychleji než ostatní. Získává ho jezdec, který se na konci každého dne umístí na vrcholu průběžného pořadí. Poslední dres se vítězi uděluje spolu s trofejí po závěrečné etapě.
První ročník Giro d’Italia se sice konal již v roce 1909, ale růžový dres byl zaveden až v roce 1931. Proč je růžový? Protože La Gazzetta dello Sport, italské sportovní noviny, které stály za vznikem závodu, jsou tradičně tištěny na růžovém papíře.
Zajímavostí je, že do celkového času jezdců se započítává nejen vlastní čas potřebný k dojetí etapy, ale také rozmanité časové prémie, přičemž tři nejlepší muži v každé z osmnácti silničních etap získají deset, šest a čtyři sekundy.
Průběžné sprinty v každé silniční etapě nabízejí také bonusy ve výši tří, dvou a jedné sekundy. V případě rovnosti časů dvou jezdců rozhodnou pořadatelé o pořadí na základě zlomků vteřiny naměřených v časovce.
Fialovorůžový dres aneb nejlepší sprinter
Tento poutavý dres, italsky maglia ciclamino, nosí jezdec, který nasbíral v průběhu etap nejvíce bodů v bodovací soutěži. Jedná se o sprintové body, takže rovinaté etapy nabízejí více bodů než etapy vrcholové. Kromě časovek se každý den jede také sprint na mezičasech.
Osmnáct silničních etap závodu je rozděleno do pěti kategorií obtížnosti (A – E) s vlastní bodovou váhou. Ve dnech kategorie A a B boduje patnáct nejlepších jezdců, zatímco v ostatních dnech jen deset nejlepších jezdců.
Bodovací soutěž se poprvé objevila již roku 1966, o rok později vítěz získal červený dres. V roce 1969 se barva změnila na fialovorůžovou. V letech 2010 až 2016 se organizátoři vrátili k barvě červené, od roku 2017 má dres nejlepšího sprintera opět barvu fialovorůžovou.
Modrý dres aneb král hor
Modrý dres, italsky maglia azzurra, je udělován jezdci, který v průběhu závodu získá nejvíce bodů v klasifikovaných stoupáních, tedy potenciálně nejlepšímu vrchaři závodu nebo nejschopnějšímu specialistovi na úniky.
V jednadvaceti etapách bylo letos čtyřicet devět klasifikovaných stoupání, která byla rozdělena do pěti různých kategorií. Na rozdíl od Tour de France v posledních letech si horský trikot obvykle neodnáší celkový vítěz Giro d’Italia.
Ačkoli se horská klasifikace v závodě objevuje již od roku 1933, odlišná barva dresu pro nejlepšího vrchaře, konkrétně zelená, se poprvé objevila až v roce 1974. Od roku 2012 je dres modrý, aby ladil s barvami sponzora závodu, milánské banky Banca Mediolanum.
Bílý dres aneb nejlepší mladý jezdec
V klasifikaci nejlepšího mladého jezdce se uděluje bílý dres, italsky maglia bianca. Ten je v podstatě stejný jako růžový dres, ale mohou ho získat pouze ti, kterým bylo na začátku roku dvacet pět let nebo méně.
Současná podoba tohoto dresu byla zavedena v roce 2007, předtím se bílý dres uděloval v letech 1976 až 1994. Dres sponzoruje italská značka pánského spodního prádla Intimissimi Uomo, což znamená, že jeho držitel každý večer dostane ke svému dresu též boxerky.
Zdroj: giroditalia.it, cyclingnews.com