Vánoce jsou plné různých tradic, zvyků a typických dekorací. Některé existují téměř odjakživa, jiné jsou o poznání novější. V posledních letech se i v našich končinách stalo poměrně oblíbené nošení rozmanitých vánočních svetrů. Ať už patříte mezi ty, kteří v něm hrdě vyrazí na vánoční večírek, nebo naopak mezi ty, kteří se obávají, aby tento módní výstřelek náhodou nenašli pod stromečkem, možná nevíte, kde se vlastně tradice „ošklivých“ vánočních svetrů vzala.
Jak vypadá typický vánoční svetr?
Pojem vánoční svetr může být chápán velmi různě a široce. Většinou si ale pod ním představujeme vlněný svetr, obvykle v kombinaci červené, bílé či zelené barvy, který „zdobí“ alespoň jeden motiv inspirovaným Vánocemi, typicky sob či sněhulák. „Body navíc“ svetr získá, pokud jsou na něm rolničky, bambule, nebo pokud dokonce svítí.
Kde se vánoční svetry vzaly?
Pulovry s vánoční tematikou se začaly objevovat ve Spojených státech amerických již v 50. letech 20. století, jako jeden z důsledků rostoucí komercializace vánočních svátků.
Zpočátku se jim říkalo „svetry s rolničkami“, i když nebyly zdaleka tak nápadné a výstřední jako dnešní varianty. Příliš velkou oblibu na trhu ale nenašly, ačkoli tehdejší slavné televizní osobnosti, například Val Doonican či Andy Williams, je hrdě nosily.
Popularita jako na horské dráze
Teprve na konci osmdesátých let se vánoční svetry dostaly do centra zájmu. Posun nastal díky popkultuře a komediím, kdy postavy potrhlých tatínků, jako byl Clark Griswold v podání Chevyho Chase ve filmu Vánoční prázdniny, proměnily sváteční svetr v nepříjemný, ale roztomilý výraz veselí.
Svetry se sněhovými vločkami se sice nepovažovaly za úplně „cool“, ale vyzařovala z nich vánoční pohoda a veselost a nosily se na pracovních večírcích či na Štědrý den.
Znovuzrození netrvalo dlouho. Na přelomu tisíciletí obliba vánočních svetrů velmi opadla. Vzpomeňme na film Deník Bridget Jonesové z roku 2001, kde se Mark Darcy v podání Colina Firtha otočí, aby na rodinné oslavě přivítal Bridget v nevábném pleteném oděvu s obřím sobem s červeným nosem. Bridget je zděšená. Stejně tak jste byli nejspíš vy, pokud jste film sledovali v kině. Ale pravděpodobně jste se také usmívali.
Obecně se ale udává, že tento film na druhou stranu přispěl k popularizaci vánočních svetrů jako oděvů na firemní vánoční večírky. Stačilo svetr nosit humorným či satirickým způsobem a úhel pohledu na tento kus oblečení se radikálně změnil.
Během následujícího desetiletí se pak z vánočních svetrů stala „nová sváteční tradice“. Regály módní řetězců se každý rok před Vánocemi plnily svetry s rozmanitými vánočními motivy. O několik let později je následovaly i slavné značky, Stella McCartney v roce 2007 překvapila svetrem s motivem ledního medvěda. V roce 2010 se přidala značka Givenchy a v následujícím roce i Dolce & Gabbana.
Den vánočních svetrů
Rok 2012 byl pro mánii vánočních svetrů přelomový. Britská charitativní organizace Save the Children vyhlásila Den vánočních svetrů neboli Christmas Jumper Day.
Jde o finanční sbírku, která vybízí lidi, aby si každý rok nekupovali nový vánoční svetr, ale použili ten, který již doma mají, a ušetřené peníze poslali na charitu. Letos tento den připadl na čtvrtek 8. prosince.
Zdroj: savethechildren.org.uk, nytimes.com