Ničivá zřícení mostů aneb pád mostu v Baltimoru nebyl zdaleka jedinou katastrofou

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín StoryMag.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Mosty odjakživa patřily a dodnes patří k největším architektonických a inženýrským počinům v historii lidstva. I když mají obecně mnohem více kladů než záporů, bohužel platí, že jejich případné zřícení je spojeno s mnoha ničivými následky. Příčinou katastrof mohou být nejen konstrukční nedostatky nebo povětrnostní podmínky, ale i příliš velká hmotnost.

Ponte das Barcas (Portugalsko, 1809)

K nejtragičtějšímu zřícení mostu v dějinách došlo na začátku 19. století, když Napoleonova vojska zaútočila na portugalské město Porto. Když 29. března 1809 zuřila bitva o Porto, tisíce civilistů se pokoušely uniknout před bajonetovým útokem francouzské armády přes Ponte das Barcas.

Tento pontonový most byl postaven v roce 1806 spojením dvaceti lodí ocelovými lany. Přetížený most se ale pod tíhou davu zřítil a v řece Douro se utopilo přibližně 4 000 portugalských civilistů a francouzských vojáků.

Visutý most Great Yarmouth (Anglie, 1845)

Dne 2. května 1845 se v anglickém městě Great Yarmouth veselí náhle změnilo v hrůzu. Na podporu příjezdu cirkusu se klaun Arthur Nelson rozhodl projet povodňovou vlnu řeky Bure v sudu. Navzdory dešti se na březích řeky sešlo několik tisíc diváků a další stovky se tísnily na visutém mostě.

Když Nelson projížděl pod mostem, který byl otevřen v roce 1829, diváci se náhle přesunuli z jedné strany na druhou, aby mohli jeho cestu sledovat dál. Náhlá změna hmotnosti ale způsobila, že řetězy mostu praskly. Za zřícení mostu, při kterém zahynulo 79 lidí, a to včetně 59 dětí, byl následně „obviněn“ nedokonale svařený spoj.

Pont de la Basse-Chaîne (Francie, 1850)

Když 16. dubna 1850 bičovala francouzské město Angers bouřka, prapor téměř pěti set francouzských vojáků se snažil udržet na nohou při pochodu po mostě Basse-Chaîne přes řeku Maine.

Silný vítr v kombinaci se silou rytmických kroků vojáků způsobil, že se visutý most rozkýval a ocelová lana praskla. Celá konstrukce se následně zřítila do řeky. Vyšetřování nehody, při níž zahynulo 226 lidí, svedlo vinu na bouři, korozi kotev mostu a pochod vojáků.

Most přes řeku Whangaehu (Nový Zéland, 1953)

Na Štědrý den roku 1953 ve 22:21 se k železničnímu mostu přes řeku Whangaehu ve městě Tangiwai na Novém Zélandu blížil rychlík z Wellingtonu do Aucklandu s 285 cestujícími. Několik minut před jeho příjezdem ale sopečný sesuv bahna z nedaleké hory Ruapehu podemlel část mostu.

Následkem toho se šest železničních vagonů se zřítilo do řeky. Rychlá akce posádky lokomotivy, která použila záchrannou brzdu a posypala koleje pískem, aby vlak rychleji zastavil, zabránila zřícení dalších vagonů. I tak byla bilance děsivá – 151 mrtvých.

Královna Alžběta II., která byla na Novém Zélandu na své první královské cestě ve funkci panovnice, několik hodin po nehodě vyjádřila ve vánočním vysílání z Aucklandu soustrast s oběťmi a navštívila pozůstalé.

Železniční most.
zdroj: unsplash.com

Most Sunshine Skyway (USA, 1980)

Ráno 9. května 1980 pohltila bouře Sunshine Skyway Bridge, který se klenul přes ústí zálivu Tampa Bay jižně od města St. Petersburg na Floridě. To způsobilo, že téměř dvacetitunová nákladní loď MV Summit Venture narazila do dvou podpěrných sloupů mostu, když se snažila proplout plavebním kanálem zálivu v mlze, přívalovém dešti a větru o síle hurikánu.

Do vody se zřítil více než 350 metrů dlouhý úsek mostu společně s několika osobními a autobusem. Při nehodě zahynulo 35 lidí. V roce 1987 byl otevřen náhradní most.

I-35W Mississippi River Bridge (USA, 2007)

Během večerní dopravní špičky 1. srpna 2007 se náhle zřítila část osmiproudového dálničního mostu přes řeku Mississippi ve městě Minneapolis ve státě Minnesota. Cestující ve 111 vozidlech a 18 stavebních dělníků se zřítilo z výšky až 35 metrů.

Při nehodě zahynulo 13 lidí a 145 bylo zraněno. Podle vyšetřování byly kovové klínové desky mostu příliš tenké na to, aby unesly váhu mostu, dopravní špičku a stavební techniku, která se v době nehody na mostě nacházela. Náhradní most byl otevřen v září 2008.

Morandiho most (Itálie, 2018)

Díky svému inovativnímu designu se Ponte Morandi po svém otevření v roce 1967 stal brzy jednou z dominant města Janov. Most byl zavěšen na třech betonových pilířích. Dopoledne dne 14. srpna 2018 se však během bouřky přibližně stometrový úsek mostu náhle zřítil.

Desítky aut na dálnici A10 se tak zřítily z výšky 45 metrů do řeky Polcevera a přilehlých ulic. Nezávislé vyšetřování obvinilo ze zřícení, které si vyžádalo 43 mrtvých a 16 zraněných, korozi ocelových lan poté, co trhliny v betonu mostu umožnily vniknutí vody a slaného vzduchu dovnitř. Náhradní most byl otevřen v srpnu 2020.

Zdroj: nytimes.com, nzhistory.govt.nz, orlandosentinel.com, icevirtuallibrary.com

Autor: Martina Šťastná
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín StoryMag.cz na hlavní stránku Seznam.cz
zavřít reklamu